Jaarstukken 2018

Veiligheid

Openbare orde en veiligheid

Ontwikkelingen

In 2018 hebben we een bestuursopdracht gegeven om te komen tot een nieuw beheersconvenant met GGZ en andere zorginstellingen. Met dat convenant willen we beter in beeld brengen wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe die partij daaraan gehouden kan worden. Het nieuwe convenant wordt in het najaar van 2019 verwacht.

Het Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2015-2018 en het Integraal Veiligheidsplan 2015 - 2018 van de gemeente lopen beide af. In 2019 wordt gewerkt aan een nieuw Integraal Veiligheidsplan 2019 - 2023.

Wat hebben we bereikt?

Vanuit het taakveld Openbare Orde en Veiligheid hebben we gewerkt aan een veilige, duurzame en prettig leefbare samenleving voor de inwoners, de ondernemers en de recreanten in de gemeente Midden-Drenthe. Het Integraal Veiligheidsplan 2015 - 2018 van de gemeente en het Regionaal Beleidsplan Veiligheid 2015-2018 waren hiervoor de uitgangspunten.

Evenementen en alcohol
In 2018 hebben we toezicht gehouden op grote evenementen, waarbij met name het aspect alcohol nadrukkelijk aandacht kreeg. Tijdens deze controles zijn kleine tekortkomingen geconstateerd zoals het ontbreken van het bordje 'NIX<18'. Dat is ter plaatste pragmatisch opgelost door stickers uit te reiken aan de organisatoren. Dit heeft geleid tot een breder bewustzijn van organisatoren van hun verantwoordelijkheden als het gaat om het schenken van alcohol. Het aspect alcohol heeft in 2018 meer aandacht gehad, zoals door uw raad ook geprioriteerd, waardoor bij 1/3 van de horeca-inrichtingen toezicht is gehouden. Hieruit zijn ook geen grote tekortkomingen naar voren gekomen. Met gepast overleg zijn de tekortkomingen opgelost.

Overlast
Blijvend is de ervaren overlast van GGZ Duurzaam Verblijf op de agenda geplaatst. In breder verband hebben we met onze samenwerkingspartners zoals politie, woningcorporatie, GGZ enzovoorts, op individuele casussen oplossingen bereikt die de overlast doen afnemen. Daarnaast is het soms onduidelijk of de ervaren overlast wordt ervaren van cliënten van Duurzaam verblijf, of dat het 'normale' overlast zoals geluidsoverlast, jeugdoverlast of overlast van dronken mensen betreft. Het onderscheid is niet altijd te maken. We hebben bereikt dat we elkaar als ketenpartners nog beter weten te vinden.

Oud & Nieuw viering
In 2018 hebben we geïnvesteerd in een veilige en gezellige overgang van 2018 naar 2019. Het oud- en nieuw evenement wordt elk jaar groter, met alle risico's van dien. Daarnaast speelt landelijk, regionaal en lokaal de discussie over vuurwerk, carbidschieten en veiligheid. De inzet van meerdere toezichthouders op oudejaarsdag heeft er mede voor gezorgd dat geen grote incidenten hebben plaatsgevonden. In zijn algemeenheid verliep oud en nieuw rustig, met zeer beperkt schade aan gemeentelijke eigendommen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Evenementen en alcohol
We hebben toezicht gehouden op 12 grote evenementen. Met name het aspect alcohol is gecontroleerd. Daarnaast is 1/3 van het bestand horeca-inrichtingen met een drank- en horecavergunning gecontroleerd.

Overlast
Binnen de keten is nauw samengewerkt met de partners als politie, woningcorporatie, GGZ en andere instellingen.

Oud & Nieuw
In 2018 is door de gemeente actief toezicht gehouden op oudejaarsdag. De Bewust Oplettende Carbid Knaller-ballen van de BOCK-campagne, zijn op vele plaatsen uitgereikt.

'Bestuurdersgame'
In samenwerking met de gemeente Meppel, VRD, politie, GGD, GGZ en onder begeleiding van Twynstra Gudde hebben we een 'bestuurdersgame' gehouden. In een brede setting is met elkaar van gedachten gewisseld over de gevolgen van een crisis die zijn oorsprong vindt in het sociale domein. Daarna hebben we in oefenvorm gesproken over de toepassing van de protocollen.

Lasten & baten

Lasten

€ 293

14,8 %

Baten

€ 23

61,8 %

ga terug