Jaarstukken 2018

Overzicht van baten en lasten

Overzicht van baten en lasten

Programma

Begroting 2018

Begroting 2018

Rekening 2018

Verschil

primitief

Begroot

baten 

lasten

saldo

baten 

lasten

saldo

baten 

lasten

saldo

Werkelijk

Burger en Bestuur

614

766

152

601

809

208

570

813

243

-35

Werk en inkomen

8.113

12.011

3.898

8.129

12.122

3.993

8.489

11.060

2.571

1.422

Veiligheid

13

1.962

1.949

13

2.006

1.993

37

1.980

1.943

50

Onderwijs en Jeugd

152

10.745

10.593

152

11.994

11.842

151

12.779

12.628

-786

Bouwen, wonen en milieu

9.285

10.910

1.625

9.528

11.340

1.812

10.627

12.546

1.919

-107

Openbare Ruimte

569

8.498

7.929

545

8.687

8.142

644

8.383

7.739

403

Vrije tijd

687

4.641

3.954

687

4.585

3.898

735

4.406

3.671

227

Zorg en Welzijn

698

13.788

13.090

698

14.198

13.500

672

12.151

11.479

2.021

Algemene middelen

1.130

1.028

-102

1.190

1.055

-135

1.400

1.720

320

-455

algem. dekkingsmiddelen

51.680

199

-51.481

52.500

206

-52.294

52.079

699

-51.380

-914

overhead

88

8.124

8.036

88

8.877

8.789

230

8.378

8.148

641

onvoorzien

0

25

25

25

25

0

25

Saldo van baten en lasten

73.029

72.697

-332

74.131

75.904

1.773

75.634

74.915

-719

2.492

mutaties reserves

Werk en inkomen

0

136

257

121

166

258

92

29

Onderwijs en Jeugd

47

-47

1.340

-1.340

1.234

-1.234

-106

Bouwen, wonen en milieu

318

0

-318

843

484

-359

913

949

36

-395

Openbare Ruimte

261

-261

438

124

-314

373

195

-178

-136

Vrije tijd

208

0

-208

398

238

-160

290

251

-39

-121

Zorg en Welzijn

30

-30

514

500

-14

514

478

-36

22

Algemene middelen

7.391

8.587

1.196

11.552

11.845

293

11.711

11.877

166

127

Resultaat

81.284

81.284

0

89.352

89.352

0

90.835

88.923

-1.912

1.912

Toelichting verschillen groter dan € 25.000 (bedragen x € 1.000)      

Programma

Taakveld

Omschrijving

Voordeel

Nadeel

Algemene middelen

Algemene baten en lasten

Saldo algemene baten en lasten ( restant bestedingsruimte, inruil, hogere verrekening BCF)

410

Algemene middelen

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Lagere algemene uitkering 

-719

Algemene middelen

Bestuur

Hogere bestuurskosten

-42

Algemene middelen

Overhead

Effect organisatieontwikkeling

118

Algemene middelen

Overhead

Lagere automatiseringskosten

56

Bouwen, wonen en milieu

Afval en riolering

BCF effect afval en riolering

-71

Bouwen, wonen en milieu

Burgerzaken

Lagere bestedingen GEO informatiesysteem

36

Bouwen, wonen en milieu

Ruimtelijke ordening

Lagere bestedingen structuur en bestemmingsplannen

102

Bouwen, wonen en milieu

Wonen en bouwen

Netto voordeel leges omgevingsvergunning

338

Bouwen, wonen en milieu

Wonen en bouwen

Restant budget lostrekken projecten

49

Onderwijs en Jeugd

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Lagere uitgaven leerlingenvervoer

88

Openbare ruimte

Verkeer en vervoer

Lagere exploitatiekosten wegen en bruggen

42

Werk en inkomen

Inkomensregelingen

Lagere bijstandsuitkeringen

858

Werk en inkomen

Inkomensregelingen

Lagere kosten minimabeleid

-35

Zorg en welzijn

Volksgezondheid

Lagere bestedingen basisgezondheidszorg

53

Zorg en welzijn

Samenkracht en burgerparticipatie

Hogere subsidie st. Welzijn Midden-Drenthe

-168

Diversen 

Diversen

Lagere schoonmaakkosten

39

Diversen 

Diversen

Verplichte winstneming bouwgrond incl. winst VOF plan Ossebroeken maar minus verlies plan Lieving en bouwkavel Elp.

-375

Diversen 

Diversen

Resultaat niet in exploitatie genomen gronden en algemene bouwgrondkosten

-68

Diversen 

Diversen

Netto effect kapitaallasten

-45

Diversen 

Diversen

Lagere overige legesopbrengsten

-39

Diversen 

Diversen

Saldo salariskosten ambtelijke organisatie

303

Diversen 

Diversen

Lagere studiekosten

39

Diversen 

Diversen

Netto resultaat sociaal domein

769

Diversen

Diversen

Netto saldo overige kleinere mutaties

174

Totaal

3.474

-1.562

Saldo rekening 2018

1.912

Onderstaand wordt een korte toelichting gegeven van de hierboven genoemde oorzaken van het gerealiseerde resultaat over 2018. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op de programma's.

Voordeel taakveld Algemene baten en lasten €410.000 V
Het voordeel op het taakveld algemene baten en lasten wordt naast diverse kleine posten vooral verklaard door:

  • het niet inzetten van het restant structurele bestedingsruimte: € 273.000 en de post onvoorzien: € 25.000;
  • hogere declaratie BTW gemeenschappelijke regelingen bij het BTW-compensatiefonds € 50.000;
  • vrijval niet bestede verplichtingen voorgaande jaren en ontvangen belastingen over voorgaande jaren € 26.000;
  • opbrengst inruil vervangingsinvesteringen € 21.000.
  • correctie rente baten leverde een voordeel van € 24.000 op.

Nadeel taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds € 719.000 N
Het nadeel op het taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds wordt vooral verklaard door:

  • negatieve accresontwikkeling en een lagere uitkeringsfactor -/- € 375.000;
  • een hoger beroep op het BTW compensatiefonds -/- € 287.000;
  • het effect van de hoeveelheidsverschillen -/- € 87.000;
  • diverse andere kleine positieve bijstellingen € 30.000.

Nadeel taakveld Bestuur € 42.000 N    
Het nadeel op het taakveld Bestuur wordt vooral verklaard door hogere pensioenverplichtingen. Er moet een hogere bijdrage betaald worden om de pensioenverplichtingen op peil te houden.

Voordeel taakveld Overhead: Effect organisatieontwikkeling € 118.000 V   
Van het budget voor organisatieontwikkeling is € 118.000 niet besteed. UIt de overheveling 2017 en de resultaatbestemming 2017 was bovenop het begrote bedrag van € 46.000 een aanvullend budget beschikbaar van € 497.000. Hiervan is bijna € 160.000 besteed aan loopbaanbegeleiding, onderzoek BMC, audit ICT omgeving en coaching en € 80.000 aan personele knelpunten. Tevens is de niet gerealiseerde bezuinigingstaakstelling  van € 185.000 ten laste van dit budget gebracht.

Voordeel taakveld Overhead: Lagere automatiseringskosten € 56.000 V
Het voordeel op het taakveld Overhead: lagere automatiseringskosten wordt vooral verklaard door:

  • lagere onderhoudskosten en kosten voor ondersteuning diverse leveranciers € 30.000;
  • lagere kosten onderhoud werkplekken € 9.000;
  • lagere kosten aanschaf hard- en software inclusief support € 9.000;
  • doorschuiven werkzaamheden naar 2019 € 8.000.

Nadeel taakveld Afval en riolering € 71.000 N
Het nadeel op het taakveld Afval en riolering wordt vooral verklaard door het effect van BTW-compensatie op afval en riolering.

  • Voordeel BTW compensatie Afval € 47.000: Door hogere exploitatiekosten wordt meer BTW toegerekend aan Afval. Als gevolg van BTW-compensatie ontstaat hierdoor een voordeel op de Algemene dienst.  De BTW op de exploitatiekosten en investeringen vormen een last in de kostentoerekening aan afval en riolering.
  • Nadeel BTW compensatie Riolering € 118.000: Door lagere exploitatiekosten en investeringen ontstaat bij Riolering  een nadeel  van € 118.000 omdat daardoor sprake is van een lagere BTW-compensatie.

Voordeel taakveld Burgerzaken € 36.000 V
Het voordeel op het taakveld Burgerzaken wordt vooral verklaard door lagere bestedingen voor het GEO informatiesysteem. De kosten voor beeldmateriaal zijn meegevallen.  De budgetten zijn niet in zijn geheel besteed i.v.m. uitval van de medewerker Basisregistraties (BAG-WOZ-BG).  Voor deze nieuwe functie met erg vakspecifieke werkzaamheden was geen vervanging.

Voordeel taakveld Ruimtelijke ordening € 102.000 V
Het voordeel op het taakveld Ruimtelijke ordening wordt verklaard door lagere bestedingen op structuur- en bestemmingsplannen. De meeste bestemmingsplannen zijn actueel. Gezien het feit dat enerzijds de actualiseringsplicht is komen te vervallen en anderzijds er een aanzienlijke werkdruk was, heeft het afgelopen jaar de prioriteit gelegen bij de lopende projecten en plannen. Deze plannen en projecten worden voornamelijk door externen geïnitieerd of in samenwerking met de gemeente opgesteld. Hierdoor zijn in het afgelopen jaar minder kosten voor extern advies gemaakt.

Voordeel taakveld Wonen en bouwen: leges omgevingsvergunning € 338.000 V
Het voordeel op het taakveld Wonen en bouwen: leges omgevingsvergunning wordt vooral verklaard door:

  • het afgeven van een aantal omgevingsvergunningen in het najaar 2018 met een aanzienlijk bouwsom. Hierdoor is een positief resultaat ontstaan van ca. € 300.000;
  • het afgeven van meer vergunningen voor een aantal nieuwbouwprojecten voor woningbouw. Deze aanvragen waren eerder ingediend om het alsnog mogelijk te maken om de woningen te voorzien van een gasaansluiting (verplichting gasloos bouwen per 1 juli 2018). Deze projecten stonden gepland;
  • het afgeven van vergunning voor incidentele projecten die niet waren voorzien in 2018.

Voordeel taakveld Wonen en bouwen: budget lostrekken projecten € 49.000 V
In 2018 waren er geen projecten waarvoor een beroep op dit budget is gedaan. Hierdoor valt het budget vrij.

Voordeel taakveld Onderwijsbeleid en leerlingenzaken € 88.000 V
De afgelopen jaren is er sprake van dalende trend in de uitgaven voor het leerlingenvervoer. Bij het opstellen van de begroting 2018 was al bekend dat onder andere het leerlingenvervoer in 2018 opnieuw zou worden aanbesteed (Publiek Vervoer). Daarom is toen besloten om de begroting niet naar beneden bij te stellen.  

Voordeel taakveld verkeer en vervoer: exploitatiekosten wegen en bruggen € 42.000 V
Door omstandigheden moest het eigen personeel veel tijd besteden aan directievoering/toezicht van de aanbesteding voor het vervangen van bruggen en groot onderhoud.  Zo kon te weinig tijd besteed aan de voorbereiding om de werkzaamheden van de reguliere budgetten uit te voeren. Hierdoor is  € 36.000 minder besteed aan het aanbrengen van slijtlagen. Op diverse andere posten ontstond nog een voordeel van € 6.000.

Voordeel taakveld Inkomensregelingen: bijstandsuitkeringen € 859.000 V
Het voordeel ontstaat voornamelijk door een hogere rijksbijdrage (€ 194.000), teruggevorderde uitkeringen (€ 137.000; deze mogen op basis van het voorzichtigheidsprincipe niet worden begroot), lagere kosten uitkeringen (€ 450.000; zie voor meer informatie de paragraaf transities).

Nadeel taakveld Inkomensregelingen: minimabeleid € 35.000 N
Dit is het saldo van lagere uitgaven aan Klijnsmagelden (€ 125.000; zie bestedingsvoorstel) en schuldsanering (€ 143.000) en hogere kosten voor uitkering activiteiten (€ 67.000) en bijzondere bijstand (€ 275.000). Daarnaast is in 2018 een bedrag van afgerond € 40.000 terugontvangen m.b.t. de IOAZ. In verband met de onzekerheid omtrent het terugontvangen van deze bedragen worden deze bedragen niet geraamd.

Voordeel taakveld Volksgezondheid: basisgezondheidszorg € 53.000 V
Onder dit taakveld vallen ook de kosten voor de instandhouding van het CJG. Deze kosten vallen in 2018 afgerond € 53.000 lager uit dan begroot.

Nadeel taakveld Samenkracht en burgerparticipatie € 168.000 N
Op grond van de afrekeningsmethodiek ontving de stichting Welzijn Midden-Drenthe € 168.000 meer subsidie dan begroot.

Voordeel taakveld diversen: schoonmaakkosten € 39.000 V   
Het voordeel op schoonmaakkosten wordt vooral verklaard door:

  • Dat het gehele jaar nog niet volledig invulling is gegeven aan het nieuwe schoonmaakcontract van eind 2017;
  • Dat op een paar panden minder is schoongemaakt i.v.m. minder verhuur inclusief schoonmaak;
  • Dat minder geld is besteed aan schoonmaakmiddelen.

Nadeel taakveld diversen: diverse mutaties met betrekking tot bouwgrond € 375.000 N
Het nadeel op de bouwgrond wordt vooral verklaard door:

  • afboeking op verspreide gronden op grond van de BBV: -/-€ 282.000;
  • afboeking op strategische gronden op grond van de BBV: -/- € 805.000;
  • verplichte tussentijdse winstneming op grond van de BBV: € 452.000;
  • winstuitkering VOF Ossebroeken: € 130.000;
  • bijdrage van derden in de verkochte bouwkavels in het niet gemeentelijk plan Nagtegael: € 129.000.

Nadeel taakveld diversen: niet in exploitatie genomen gronden en algemene bouwgrondkosten       € 68.000 N   
Dit is het resultaat van diverse mutaties op de nog niet in exploitatie genomen gronden en verspreide gronden. De resultaten daarvan komen ten laste van de algemene dienst. De mutaties bestaan onder andere uit lagere doorberekende rente plan Hoofdstraat 34, lagere opbrengsten verspreide gronden en inhuur externe ondersteuning.

Nadeel taakveld diversen: netto effect kapitaallasten € 45.000 N
Het nadelige netto effect kapitaallasten wordt vooral verklaard door:

  • lagere renteopbrengsten op de algemene dienst. Als gevolg van een verplichte verlaging van het rentepercentage is minder rente doorberekend aan de bouwgronden;
  • lagere rentekosten voor kasgeldleningen. De werkelijke rentepercentages waren lager dan de begrote rentepercentages voor externe financiering.

Nadeel taakveld diversen: overige legesopbrengsten € 39.000 N
Het nadeel op de overige legesopbrengsten wordt vooral verklaard door:

  • lagere inkomsten paspoorten -/- € 12.000;
  • lagere inkomsten identiteitskaarten -/-€ 4.000;
  • lagere inkomsten rijbewijzen -/-€ 10.000;
  • lagere baten van de begraafrechten -/- € 12.000.

Voordeel taakveld diversen: salariskosten ambtelijke organisatie € 303.000 V
Het resultaat op salariskosten wordt vooral verklaard door:

  • laat invullen van vacatures;
  • laag ziekteverzuim bij team Zwembaden;
  • lagere kosten sociale lasten door uitruil bruto loon voor onbelaste reiskostenvergoeding woon-werkverkeer.

Voordeel taakveld diversen: studiekosten € 39.000 V
Het niet besteden van het budget voor studiekosten wordt vooral verklaar door ziekte, personele mutaties, werkdruk en het organisatieonderzoek.

Voordeel taakveld Diversen: resultaat sociaal domein € 769.000 V
Dit is het saldo van voordelen op Wmo en Participatie en een nadeel op jeugdzorg. Zie hiervoor de paragraaf Transities, onderdeel Financiën.

Voordeel taakveld diversen: saldo overige kleinere mutaties € 174.000 V
Dit is het saldo van diverse overige budgetten waarvan de afwijkingen kleiner zijn dan € 25.000.

Toelichting op het overzicht van baten en lasten

Op grond van artikel 28 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten bevat de toelichting op het overzicht van baten en lasten onder andere:

  • Een analyse van de afwijkingen tussen de begroting na wijzigingen en het overzicht van baten en lasten  op de volgende onderdelen:
  • de lasten en baten per programma;
  • de algemene dekkingsmiddelen;
  • het resultaat voor bestemming;
  • de toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
  • het resultaat na bestemming.

Hierna staat dit per programma nader uitgewerkt.

Voorafgaand aan deze toelichting is in onderstaande 2 tabellen een analyse opgenomen met de kwalificatie van de overschrijding op basis van de in de Kadernota Rechtmatigheid van de commissie BBV opgenomen soorten begrotingsoverschrijdingen:

Begrotingsafwijking

Onrechtmatig maar telt niet mee voor het oordeel

Onrechtmatig en telt mee voor het oordeel

a)

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

b)

Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.

X

c)

Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

X

d)

Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen.

X

e)

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.

  • geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar

X

  • geconstateerd na verantwoordingsjaar

X

f)

Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.

  • jaar van investeren

X

  • afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

Overzicht rechtmatigheidsanalyse 2018

Programma 

Actuele begroting

Rekening

Saldo over (-) en onder schrijding

Soort begrotings-afwijking

Toelichting naar oorzaak en achtergronden bij overschrijdingen > € 100 duizend

lasten

lasten

Onderwijs en Jeugd

11.994

12.779

-785

c

De lastenoverschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door het saldo van lager dan begrote uitgaven PGB Jeugd € 580.000 en hoger dan begrote uitgaven Jeugd ZIN € 2.3 miljoen op het taakveld maatwerkdienstverlening 18-.

Bouwen, wonen en milieu

11.824

13.495

-1.671

b

De lastenoverschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door hoger kosten ophalen groen en grijs huisvuil en hogere stortkosten (hogere afkeur PDM) op het taakveld Afval.

Algemene middelen

22.007

22.674

-667

d

De lastenoverschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere omslagrente op het taakveld Treasury.

ga terug