Financiën
Rekeningresultaat
Het rekeningresultaat van het sociaal domein komt uit op afgerond € 760.000. Het resultaat is als volgt opgebouwd:
Totaal | Saldo | ||
---|---|---|---|
Wmo Huishoudelijke hulp | 530.000 | ||
Wmo Begeleiding | 1.750.000 | ||
Jeugd | -1.650.000 | ||
P-wet (re-integratie) | 130.000 | ||
Totaal | 760.000 |
Uit de tabel blijkt dat het tekort op Jeugd kan worden opgevangen door overschotten op de Wmo en de Participatiewet.
Hieronder wordt per domein iets nader ingezoomd op het resultaat. Bij aanvang van de transities in het sociaal domein is de afspraak gemaakt (raadsbesluit) dat het sociaal domein een gesloten systeem is. Tekorten en overschotten op het sociaal domein verlopen via de C-reserve. Tot op heden (periode 2015-2018) is jaarlijks sprake geweest van een voordeel op het sociaal domein.
Onderdeel van deze afspraak is dat naast de rijksbijdragen ook algemene middelen worden ingezet in het sociaal domein. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Wmo huishoudelijke hulp, de Wmo voorzieningen en de re-integratie.
De begroting 2018 is medio 2017 opgesteld en toen mede gebaseerd op jaarcijfers 2016. Tussentijds is de begroting niet bijgesteld naar de actuele cijfers (uitgaven). In 2019 zal dat wel gebeuren omdat nu meer betrouwbare cijfers beschikbaar zijn.
Wmo huishoudelijke hulp
Wmo HH | Begroot 2018 | Rekening 2018 | Saldo |
---|---|---|---|
Uitgaven | |||
Wmo HH ZIN en PGB | 3.680.000 | 3.040.000 | 640.000 |
Wmo HH overige kosten | 350.000 | 340.000 | 10.000 |
Eigen bijdrage | -620.000 | -510.000 | -110.000 |
540.000 | |||
Inkomsten | |||
A.U. Wmo HH | 2.660.000 | 2.650.000 | -10.000 |
-10.000 | |||
Totaal | 530.000 |
Uit de tabel blijkt dat het positieve resultaat vooral zit in de lager dan begrote uitgaven voor Wmo huishoudelijke hulp. Verder valt op dat de eigen bijdrage lager is dan begroot. Door de introductie van het abonnementstarief zal dit in 2019 nog verder teruglopen.
Wmo voorzieningen en begeleiding
Wmo Vz en begeleiding | Begroot 2018 | Rekening 2018 | Saldo |
---|---|---|---|
Uitgaven | |||
Voorzieningen | € 1.370.000 | € 830.000 | € 540.000 |
Wmo begeleiding | € 3.730.000 | € 2.520.000 | € 1.210.000 |
Overige kosten | € 890.000 | € 890.000 | € - |
€ 1.750.000 | |||
Inkomsten | |||
A.U. Begeleiding | € 4.620.000 | € 4.620.000 | - |
- | |||
Totaal | € 1.750.000 |
Evenals vorig jaar is er sprake van een positief resultaat op Wmo begeleiding en Wmo voorzieningen. Onderdeel van het positieve resultaat van € 1,2 miljoen is een bijdrage van de (centrum)gemeente Assen (€ 344.000) die Bescherm Wonen uitvoert. Het resultaat op Beschermd Wonen wordt vooral veroorzaakt door een te hoge rijksbijdrage. Met ingang van 2021 wordt de gemeente zelf verantwoordelijk voor Beschermd Wonen en zal een nieuw verdeelmodel voor de verdeling van de rijksmiddelen zijn geïntroduceerd. Naar verwachting is er dan geen sprake meer van een overschot.
De overige kosten betreffen vooral de inzet van personeel, waartoe onder andere in juni 2017 is besloten.
Jeugd
Jeugd | Begroot 2018 | Rekening 2018 | Saldo |
---|---|---|---|
Uitgaven | |||
Jeugd ZIN en PGB | 5.380.000 | 7.460.000 | -2.080.000 |
Jeugd overige kosten | 1.430.000 | 1.000.000 | 430.000 |
-1.650.000 | |||
Inkomsten | |||
A.U. Jeugd | 6.810.000 | 6.810.000 | - |
- | |||
Totaal | -1.650.000 |
Bij de jeugdzorg is sprake van een behoorlijk tekort op de zorg door de in Noord- en Middendrents verband gecontracteerde jeugzorg (ZIN). De kosten voor bovenregionale zorg vallen lager uit dan begroot.
Een deel van de uitgaven in 2018 hebben nog betrekking op 2017. Naar nu blijkt is bij het opmaken van de jaarstukken 2017 de balanspost 'te betalen jeudgzorg' te laag ingeschat. Deze balanspost is een inschatting op basis van de geïndiceerde zorg, door ons betaalde zorg en de door de zorgaanbieder verantwoorde zorg. Onder andere door een systeemwijziging in 2017 waren deze cijfers naar nu blijkt niet 100 procent betrouwbaar. Zorgaanbieders kunnen hun zorgkosten over 2017 ook na de vaststelling van de jaarstukken nog declareren. Voor zover deze zorgkosten de balanspost overschrijden komt dit ten laste van het budget in 2018. Het gaat om een bedrag van afgerond € 370.000. In onderstaande tabel is dit inzichtelijk gemaakt.
Jeugd | Saldo | ||
---|---|---|---|
Uitgaven 2018 | 7.460.000 | ||
Uitgaven 2018 t.l.v. 2017 | -370.000 | ||
Werkelijke uitgaven 2018 | 7.090.000 | ||
Gepresenteerd tekort 2018 | 1.650.000 | ||
correctie 2017 | -370.000 | ||
Werkelijk tekort 2018 | 1.280.000 | ||
Gepresenteerd tekort 2017 | 913.000 | ||
Uitgaven 2018 t.l.v. 2017 | 370.000 | ||
Werkelijk tekort 2017 | 1.283.000 |
De uitgaven Jeugdzorg worden in 2019 nog nader geanalyseerd.
Participatie
P-wet | Begroot | Rekening | Saldo |
---|---|---|---|
Uitgaven | |||
Alescon | 400.000 | 330.000 | 70.000 |
Re-integratie | 940.000 | 900.000 | 40.000 |
110.000 | |||
Inkomsten | |||
A.U. Re-integratie | 890.000 | 900.000 | 20.000 |
20.000 | |||
Totaal | 130.000 |
Het resultaat op re-integratie wordt veroorzaakt door relatief kleine voordelen.
De bijdrage in het exploitatietekort van de GR Alescon valt € 70.000 lager uit dan begroot. Deze bijdrage is afhankelijk van verschillende factoren die gedurende het jaar kunnen wijzigen zoals de rijksbijdrage, de loonkosten Wsw en de brutomarge van de GR.
De re-integratiekosten van onze eigen integratie-activiteiten vallen iets lager uit dan begroot. De rijksbijdrage tot slot is licht positief (+€ 20.000).