Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing
De hoofddoelen van het afvalstoffenbeleid 2016-2019 zijn een scheidingspercentage van 75% en 100 kg restafval per inwoner per jaar in 2020. Op dit moment is het scheidingspercentage 76% en 141 kg restafval per inwoner per jaar over 2018. Voor 2019 staan een hogere kwaliteit van het ingezamelde PMD en het optimaliseren van de afvalinzameling centraal.
Door de hoge afkeuring van de PMD zijn de stortkosten fors hoger. Ook de kosten voor het ophalen van groen en grijs huisvuil zijn hoger. Gedeeltelijk wordt dit opgevangen door lagere kosten huur rolcontainer en hogere ontvangsten nascheiding. Per saldo zijn de lasten ruim € 300.000 hoger dan de baten.
Dit tekort kan worden onttrokken aan de egalisatiereserve afvalstoffenheffing. Op 31 december 2018 heeft de reserve nog een saldo van ruim € 186.000.
Onderbouwing toegerekende kosten
0.4 Taakveld overhead
De toegerekende kosten betreffen de kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.
7.3 Taakveld afval
De toegerekende kosten betreffen alle kosten die gemaakt worden voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval. Op dit taakveld worden ook de kosten van heffing en invordering van de afvalstoffenheffing verantwoord.
1.2 Taakveld openbare orde en veiligheid
De toegerekende kosten betreffen de kosten van de inzet van een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) voor toezicht en handhaving.
2.1 Taakveld verkeer en vervoer
De toegerekende kosten betreffen een deel van de kosten van het schoonmaken en (toezien op) schoonhouden van de openbare ruimte van veeg- en zwerfafval.
6.3 Taakveld inkomensregelingen
De toegerekende kosten betreffen de kosten van kwijtschelding afvalstoffenheffing.
Toerekenbare BTW
De toegerekende kosten betreffen de geraamde btw op de exploitatie.
In onderstaande tabel wordt per taakveld weergegeven de werkelijke kosten en het percentage van de afgeronde totale lasten of baten van het taakveld dat wordt toegerekend aan de afvalstoffenheffing.
Taakveld | Toegerekende kosten | % van de totale lasten riolering |
---|---|---|
Lasten | ||
0.4 overhead | 94.274 | 3,2% |
7.3 afval | 2.728.337 | 93,6% |
1.2 openbare orde en veiligheid | 2.961 | 0,1% |
2.1 verkeer en vervoer | 126.144 | 4,3% |
6.3 inkomensregelingen | 71.562 | 2,5% |
Toerekenbare BTW | 486.490 | 16,7% |
totale lasten | 3.509.768 | 120,4% |
Baten | ||
7.3 afval | -554.980 | -19,0% |
2.1 verkeer en vervoer | -39.077 | -1,3% |
totale lasten | -594.057 | -20,4% |
Saldo lasten minus baten | 2.915.711 | 100,0% |
Totaaloverzicht baten en lasten afvalstoffenheffing 2018 | |
De toegerekende netto lasten | 2.915.711,16 |
Opbrengsten aansluitingen afvalstoffenheffing | 2.610.110,56 |
Verschil | 305.600,60 |
Verloop egalisatiereserve tarief afvalstoffenheffing 2018 | |
Stand op 1 januari 2018 | 492.254,00 |
Mutatie | 305.600,60 |
Stand op 31 december 2018 | 186.653,40 |