Jaarstukken 2018

Bedrijfsvoering

Inkoop

Inkoop

In 2018 lag de focus van, het in 2017 gestarte, project 'Grip op inkoop' op het verbeteren van recht- en doelmatigheid van inkoop en aanbestedingen. Om dit te realiseren zijn in 2018 de volgende zaken uitgevoerd:

  • Er zijn 6 Europese aanbestedingen en 23 meervoudige onderhandse aanbestedingen uitgevoerd.
  • Er is gestart met het operationeel maken van de inkoopcyclus.
  • Het inkoopbeleid is vernieuwd. We voldoen hiermee aan de Aanbestedingswet 2012 die per 1 juli 2016 is gewijzigd. Voor het bepalen van de te hanteren inkoopprocedure handelen we conform de Gids Proportionaliteit.
  • De algemene inkoopvoorwaarden zijn geactualiseerd.
  • Contractbeheer heeft blijvend de aandacht.
  • Het opstellen van diverse standaard documenten.

Vanuit de spendanalyse over boekjaar 2018 concluderen we dat verbetering merkbaar is op het gebied van recht- en doelmatigheid. Er blijft echter continue ruimte voor verbetering. Inmiddels zijn er (terugkerende) acties geformuleerd om meer zicht en grip te krijgen op de recht- en doelmatigheid van de inkoop. Denk hierbij aan het uitvoeren van de inkoopcyclus, zoals het blijvend proactief in gesprek gaan met de organisatie, uitvoeren van spendanalyses, opstellen van een inkoopplan en het opstarten van diverse aanbestedingen.

Inkoop is zichtbaar in de organisatie. De verwachting is dat deze zichtbaarheid in 2019 alleen nog maar verder toeneemt als gevolg van de geformuleerde verbeteracties voor 2019.