Jaarstukken 2018

Overzicht van baten en lasten

Algemene middelen

Programma Algemene middelen

Bedragen x € 1.000

Begroting 2018
primitief

Begroting 2018
incl. wijz.

Rekening 2018

Taakveld

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

Saldo

Bestuur

1.439

0

1.588

0

1.671

0

1.671

Overhead

8.124

88

8.877

88

8.378

230

8.149

Treasury

-325

1.433

-325

1.487

157

1.778

-1.621

OZB woningen

485

3.361

491

3.384

381

3.377

-2.997

OZB niet-woningen

40

2.702

40

2.643

160

2.654

-2.494

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

0

44.183

0

44.986

0

44.269

-44.269

Overige baten en lasten

-426

15

-548

15

8

249

-241

Economische promotie

40

1.115

40

1.175

40

1.150

-1.110

Mutaties reserves

8.587

7.391

11.845

11.552

11.877

11.711

166

Resultaat van de rekening van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten/baten

17.963

60.289

22.007

65.330

22.674

65.419

-42.746

Toelichting:
Exploitatie
Het nadeel van € 577.000 in dit programma wordt vooral verklaard door:

  • Het nadeel op het taakveld bestuur bedraagt € 83.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Een extra dotatie van € 69.000 aan de pensioenvoorziening voor de bestuurders. Hier is sprake van een begrotingsafwijking die bij het opmaken van de jaarrekening is geconstateerd op basis van een herberekening en daarmee niet onrechtmatig.
    • De lasten voor de ondersteuning raad zijn € 42.000 hoger door een hogere doorbelasting van kosten door inhuur personeel op de griffie. De totale personeelskosten zijn lager dan begroot (zie de toelichting op het ‘Overzicht van baten en lasten’). Hiermee is sprake van een budgetoverschrijding die geheel wordt gecompenseerd en daardoor niet onrechtmatig.
    • Hiertegenover staat dat de totale raad- en college kosten samen € 28.000 lager zijn.
  • Het voordeel op het taakveld overhead bedraagt € 640.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • De proces en griffiekosten zijn € 28.000 lager.
    • Van de beschikbare budgetten voor de bestuursondersteuning blijft per saldo € 356.000 over. Het grootste gedeelte heeft betrekking op organisatieontwikkeling. Een aantal onderdelen van de organisatieontwikkeling wordt op andere taakvelden verantwoord.
    • Van uit onze kostenplaatsen zijn € 255.000 minder kosten toegerekend. Dit heeft vooral betrekking op lagere toerekening salariskosten.
  • Het nadeel op het taakveld Treasury bedraagt € 191.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Op grond van de verstrekte geldlening en de bijbehorende voorwaarden bleek dat te ontvangen rente € 61.000 hoger is dan was begroot.
    • De betaalde rente en ontvangen rente op de gemeentelijke korte en langlopende geldleningen leverde een voordeel van € 337.000 op.
    • Door de door te rekenen rente op alle investeringen is € 600.000 lager. Zo zijn de werkelijke  kapitaallasten op dit taakveld al € 11.000 lager.
  • Het nadeel op het taakvelden OZB woningen en OZB niet woningen bedraagt € 5.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • De opbrengsten OZB zijn € 5.000 hoger.
    • De netto is er tekort van € 2.000 op het heffen en invorderen van de belastingen op OZB woningen en niet woningen.
    • Ook de kosten voor de uitvoering Wet WOZ zijn € 8.000 hoger.
  • Het nadeel op het taakveld Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds bedraagt € 716.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Door negatieve accresontwikkeling en lager uitkeringsfactor (-/-€ 375.000), door een hoger beroep op de BTW compensatiefonds (-/-€ 287.000), het effect van de hoeveelheidsverschillen (-/-€ 87.000) en diverse andere kleine bijstellingen (€ 30.000) gaat de algemene uitkering er € 719.000 op achter uit.
    • De rijksbijdrage voor het sociaal domein leverde een voordeel van bijna € 3.000 op.
  • Het nadeel op het taakveld Overige baten en lasten bedraagt € 322.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
      • Van de begrote bestedingsruimte is in 2018 € 273.000 overgebleven, op de post onvoorzien van € 25.000 is geen beroep gedaan.
      • De gemeente kon bijna € 49.000 meer BTW van de gemeenschappelijke regelingen declareren bij het BCF fonds.
      • Vrijval niet bestede verplichtingen van voorgaande jaren en ontvangen belastingen voorgaande jaren, voordeel € 27.000. Hiernaast wordt de opbrengst van € 21.000 voor de inruil van de vervangingsinvesteringen hier verantwoord.
      • Er is € 130.000 ontvangen als bijdrage 2017 voor de verkochte kavels in het plan Nagtegael.
      • De volgende stelposten vervallen onderuitputting van -/- € 660.000 en taakstelling bedrijfsvoering -/- € 185.000.  De onderuitputting betreft het begrote voordeel in de kapitaallasten van de nog niet gerealiseerd investeringen. De werkelijke voordelen staan verspreid over alle taakvelden. De taakstelling bedrijfsvoering  vormt een  onderdeel van het budget organisatieontwikkeling.
  • Het nadeel op het taakveld Economische promotie bedraagt € 25.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
      • Lagere baten toeristenbelasting € 49.000. Hiertegenover stonden de hogere baten forensenbelasting € 24.000.
  • Per saldo € 127.000 lagere dotaties uit of aan de reserves. De  mutaties reserves in dit programma bestaan uit:
      • De werkelijke dotatie uit de reserve vervangingsinvesteringen was € 98.000 hoger.
      • De dotatie uit de reserve automatisering dienstverleningsprogramma van € 40.000.
      • De donatie aan de reserve breedband was € 3.000 lager.
      • In de raadsvergadering van 20 december 2018 was € 155.000  aan incidentele restant bedragen voor extra inzet basisregistratie, ondersteuning duurzaamheid en uitvoeringsagenda overgeheveld naar 2019. De werkelijk overgehevelde bedragen waren  € 14.000 lager dan in december 2018 was begroot. Deze mutaties lopen via de reserve Woon- en leefomgeving.