Jaarstukken 2018

Overzicht van baten en lasten

Bouwen, wonen en milieu

Programma Bouwen, wonen en milieu

Bedragen x € 1.000

Begroting 2018
primitief

Begroting 2018
incl. wijz.

Rekening 2018

Taakveld

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

Saldo

Burgerzaken

180

0

211

0

181

0

181

Beheer overige gebouwen en gronden

0

0

0

0

1.448

103

1.344

Musea

82

0

95

0

94

3

92

Riolering

3.173

3.907

3.218

3.952

3.308

4.415

-1.107

Afval

2.448

3.022

2.460

3.022

2.728

3.165

-437

Milieubeheer

1.280

0

1.537

0

1.535

0

1.535

Ruimtelijke ordening

495

0

463

0

353

3

350

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

1.526

1.448

1.537

1.459

1.177

1.510

-334

Wonen en bouwen

1.726

908

1.820

1.095

1.721

1.429

293

Mutaties reserves

0

318

484

843

949

913

36

Totaal lasten/baten

10.910

9.604

11.824

10.371

13.495

11.540

1.955

Toelichting:
Exploitatie
Het nadeel van € 499.000 in dit programma wordt vooral verklaard door:

  • Het voordeel op het taakveld Burgerzaken bedraagt € 29.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • De bestedingen voor het GEO informatiesysteem vielen circa € 29.000 lager uit. De vakspecifieke werkzaamheden konden niet volledig worden uitgevoerd en de lasten voor beeldmateriaal vielen lager uit.
  • Het nadeel op het taakveld Beheer overige gebouwen en gronden bedraagt € 1.345.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Op grond van de BBV voorschriften moesten de niet in exploitatie genomen gronden op dit taakveld verantwoord worden. De werkelijke baten en lasten zijn daarom hier ook verantwoord. Alleen waren de baten en lasten begroot op de taakvelden Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) en Fysieke bedrijfsinfrastructuur.
    • Hiernaast wordt op grond van de BBV voorschriften de boekwaarde van niet in exploitatie genomen gronden met € 1.087.000 afgewaardeerd.
  • Het voordeel op het taakveld Musea bedraagt € 3.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • De lagere lasten voor het monumentenbeleid van € 2.000 kwamen vooral door lagere adviseringskosten monumentencommissie.
    • De lagere lasten voor Archeologie en cultuurhistorie van € 1.000 kwamen vooral door lagere toerekening apparaatskosten binnendienst.
  • Het voordeel op het taakveld Riolering bedraagt € 373.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Op grond van de lagere investeringen in riolering was de bijdrage vanuit de voorziening € 395.000 lager.
    • De overige kosten en baten waren per saldo € 22.000 nadelig.

De lasten en baten van het taakveld riolering maken onderdeel uit van het ‘gesloten systeem’ van de rioolheffing als opgenomen in het door de raad vastgestelde kostendekkingsplan Watertakenplan 2016-2021, zodat er geen sprake is van begrotingsonrechtmatigheid.

  • Het nadeel op het taakveld Afval bedraagt € 125.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Het wordt vooral veroorzaakt door hoger kosten ophalen groen en grijs huisvuil en hogere stortkosten.
    • De hogere stortkosten worden vooral veroorzaakt door de hogere afkeur PMD.
    • Wel ontvingen we hogere vergoedingen van Nedvang (Nederland van Afval naar Grondstof) voor de afvalscheiding. Alleen kon dit niet de hogere kosten opvangen.

Hiervoor geldt c.p. hetzelfde als voor het taakveld Riolering. De lasten en baten op dit taakveld vallen binnen het gesloten en door de raad geaccordeerde systeem van de afvalstoffenheffing. Voor- en nadelen worden op begroting- en rekeningbasis gedoteerd c.q. onttrokken aan de egalisatiereserve afval. Er is daardoor  geen sprake van begrotingsonrechtmatigheid.

  • Het voordeel op het taakveld Milieubeheer bedraagt € 1.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Onder duurzaamheid is € 15.000 meer bijdragen aan nieuwbouw van energie neutrale woningen verstrekt.  Dit wordt weer rechtgetrokken door aanpassing van de begrote overheveling van het restant budget naar 2019 zie raadsbesluit van 20 december 2018.
    • De lasten voor bodemonderzoek en bodembescherming zijn € 9.000 lager dan begroot.
    • De bijdrage aan de RUD en de toegerekende apparaatskosten zijn € 6.000 hoger dan begroot.
    • De uitvoeringskosten voor de eikenprocessierupsen en het ophalen van kadavers vielen € 13.000 lager uit.
  • Het voordeel op het taakveld Ruimtelijke ordening bedraagt € 113.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Het voordeel van € 113.000 ontstond vooral door lagere bestedingen op structuur- en bestemmingsplannen. De meeste bestemmingsplannen zijn actueel. Gezien het feit dat enerzijds de actualiseringsplicht is komen te vervallen en anderzijds er een aanzienlijke werkdruk was, heeft het afgelopen jaar de prioriteit gelegen bij de lopende projecten en plannen. Deze plannen en projecten worden voornamelijk door externen geïnitieerd of in samenwerking met de gemeente opgesteld. Hierdoor zijn in het afgelopen jaar minder kosten voor extern advies gemaakt.
  • Het voordeel op het taakveld Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) bedraagt € 412.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Door verplichte winstneming ontstaat er een voordeel van € 320.000.
    • Het overige wordt veroorzaakt doordat de werkelijke baten en lasten van de niet in exploitatie genomen gronden verantwoord zijn onder het taakveld Beheer overige gebouwen en gronden.
  • Het voordeel op het taakveld Wonen en bouwen  bedraagt € 434.000. Het betreft de volgende grotere verschillen:
    • Door een aantal grote projecten werden de legesopbrengsten omgevingsvergunningen circa € 338.000 hoger.
    • Op het budget voor het lostrekken van projecten is nauwelijks een beroep op gedaan. Dit leverde een voordeel van € 49.000 op.
    • Het overige voordelig saldo van € 47.000 heeft betrekking op het salderen van heel veel kleine exploitatie posten gemeentelijke gebouwen.
  • Per saldo € 395.000 lagere dotaties uit de reserves. De  mutaties reserves in dit programma bestaan uit:
    • De dotatie uit de egalisatiereserve afvalstoffenheffing is € 86.000 hoger om de totale lasten en baten afval in evenwicht te brengen.
    • Een dotatie aan de reserve riolering van € 466.000 want de totale kosten riolering zijn lager dan de baten.
    • Een dotatie uit de  reserve Woon- en leefomgeving van € 28.000 om de gemaakte kosten structuurvisie Westerbork af te dekken.
    • Een dotatie uit de reserve Woon- en leefomgeving van € 30.000. Dit bedrag is beschikbaar gesteld voor de projecten Duurzaam Op Eigen Kracht (DOEK).
    • Een dotatie uit de reserve Woon- en leefomgeving van € 80.000. Dit bedrag is beschikbaar gesteld voor de implementatie van de Omgevingswet.
    • Onttrekking reserves Woon- en leefomgeving € 65.000 voor het opstellen van het woonplan.
    • Onttrekking reserve Woon- en leefomgeving € 45.000 voor de bestrijding van de eiken processierupsen.
    • Onttrekking uit de conjunctuurreserve € 200.000. Dit bedrag is beschikbaar gesteld voor energie neutrale woningen.
    • In de raadsvergadering van 20 december 2018 waren de incidentele restant bedragen voor cultuurhistorische waardenkaart, Omgevingswet, masterplan Orvelte, ETP/MERA, uitvoeringsprogramma woonplan, inhuur personeel team omgeving, energieneutraal bouwen, duurzaam op eigen kracht en ecologische bestrijding eikenprocessierupsen overgeheveld naar 2019. Op grond van de jaarrekening moet de werkelijk overheveling  € 43.000 hoger zijn dan in december 2018 was begroot.  Deze mutaties lopen via de reserve Woon- en leefomgeving.